Miten toimit jos näet ilkivaltaa?

Keskustelua ystävyys-, rakkaus-, sukulaisuus- ja parisuhteista tai vaikkapa työpaikan ihmissuhdekiemuroista. Sisältää alifoorumit: Vanhemmuus ja Adoptio-sijaisvanhemmuus

Valvojat: iskä, Gretel

Miten toimit jos näet ilkivaltaa?

ViestiKirjoittaja Maxell » 12 Helmi 2009, 21:44

Näin alaikäisen poikajengin ilkivallan teossa eli särkemässä julkista omaisuutta. En tiennyt oikein mitä tehdä, joten kävelin reippaasti 5 min kävelymatkan päässä olevalle poliisiasemalle ja ilmoitin sinne. Sen verran isokokoisia poikia ja monta, että itsesuojeluvaiston vuoksi en uskaltanut puuttua asiaan. Ihmetytti kyllä, että kukaan ei näyttänyt keskellä vilkasta katua puuttuvan asiaan mitenkään vaan oli olevinaan ettei huomaa - ja ei, asiasta ei ollut mitään epäselvää, ilkivalta oli täysin selvää. Poliisiasemalla sanottiin, että olisi voinut soittaa hätänumeroon, mutta kiittivät kuitenkin tiedosta. Jotenkin tuntui hassulta rueta soittamaan hätänumeroon, kun puhutaan niin paljon että sinne soitellaan turhaan, kun kyseessä ei ollut ihmiseen kohdistuva hätä tai mikään isompikaan juttu. kerran olen asumattoman talon tulipalon vuoksi soittanut kun lenkillä ensimmäisenä satuin paikalle.
Maxell
Jäsen
Jäsen

Re: Miten toimit jos näet ilkivaltaa?

ViestiKirjoittaja Kiipeli2 » 12 Helmi 2009, 23:00

No samoin minä olisin tehnyt, jos poliisiasema olisi ollut noin lähellä. Lähtivätkö edes katsomaan :neutral: ?? Jos näen sen verran pieniä kakaroita samoissa puuhissa, menen varmasti sanomaan. Siis niin nuoria, etten koe itseäni uhatuksi. Sellaisia, joille voin sanoa pahan sanan ja olla Vihainen Täti :twisted: !!
Kiipeli2
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Maxell » 13 Helmi 2009, 07:44

Kiipeli2 kirjoitti:Jos näen sen verran pieniä kakaroita samoissa puuhissa, menen varmasti sanomaan. Siis niin nuoria, etten koe itseäni uhatuksi. Sellaisia, joille voin sanoa pahan sanan ja olla Vihainen Täti :twisted: !!

Fyysisesti isompia kuin minä, ja useita. Harkitsin sanonko, mutta yhdellä oli linkkuveitsi kädessä, joten katsoin parhaaksi että ilmoitan. Kävin asioillani ja näin tulessa kyllä partioauton liikkumassa sillä suunnalla, en kuitenkaan ihan tekopaikassa.
Maxell
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja iskä » 13 Helmi 2009, 22:54

vaikee sanoo, miten toimisin riippuu niin monesta :think:
parin junnun kanssa selviäisin ihan mennen tullen, muttaq isomman porukan kanssa joutusin miettiin.todennäköisesti soittelisin poliisille ja menisin piiloon. nykyisin, kun kymmenen tenavaa sanoo, että olin väkivaltainen, niin tumio tulee, vaikka en olisi edes huuto etäisyydellä.
perhiksen.iska(a)gmail.com

Mä oon sellanen jotta mun kanssa on helppo olla, kunhan tekee vaan niin kun mä sanon.
Enkä mä ihan täydellinen ole,
multa puuttuu heikkoudet
.
iskä
Hallintamoderaattori
Hallintamoderaattori

ViestiKirjoittaja canasta » 25 Helmi 2009, 15:07

Jos tosiaan alle kymmenvuotiaita olisi muutama tekemässä pahojaan niin uskaltaisin mennä siitä paikasta lukemaan lakia- vaan en yhtään isommille. Näet kun on just ja just 155 pitkä niin siitä vanhemmat alkavat olla mua suurempia.

Kyllä minäkin olisin kävellyt siihen poliisiasemalle enkä alkanut soitella hätänumeroon- siis käsitän että sitten tosiaan on HÄTÄ: jonkun henki kyseessä tai sairaskohtaus ainakin. Väkivaltaa tai murtoa- jotain semmoista muuta kuin lasten touhuja.

Kyllä iskä on oikeassa sillä erää, että eihän nykyään tarvitse juuri mitään tehdä- hyvä kun sanoa- että ollaan vetämässä oikeuteen. Siksipä virkavaltaa paikalle jos vain voi.
Tekevälle sattuu.
Esikoinen 1995 autismi ja lievä älyll. kehitysvamma
Kuopus 1997 autismi ja lievä älyll. kehitysvamma
canasta
Klubijäsen
Klubijäsen

ViestiKirjoittaja ainokerttu » 05 Helmi 2010, 16:54

En tekisi mitään. Olisin tyytyväinen , että olisivat elottoman julkisen omaisuuden kimpussa eikä monottamassa jotain ihmistä.
ainokerttu
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Vilperttien äiti » 03 Touko 2010, 10:42

Joskus aikoinaan tulin bussista ulos. Ulos tuli myös nuori poika. Otti repusta spray pullon ja töhri talon seinään. Tiloissa sijaitsi kiinteistöhuolto. Isännöitsijä tuli ulos ja lähti ajamaan poikaa takaa. Kävelin kotia kohti ja samalla seurasin tilannetta. Isännöitsijä luopui toivosta ja palasi takaisin. Satuin näkemään että poika käveli erään pubin ovesta sisään. Käännyin ympäri ja menin sanomamaan kiinteistöhuoltoon, mihin kaveri oli mennyt. Isännöitsijä kiitti. En tiedä miten asiassa kävi, toivottavasti poika joutui korvamaan tekosensa.

Toinen tapaus. Olin viemässä lapsia kaupungin keskustassa sunnuntaina kello 12. Vastaan tuli kaverijoukko, joka oli pukeutunut naamiaisasuihin. Yksi heitti viinapullon kekselle ajoväylää. Huusin perään: "Järjen käyttö on sallittua". Eipä tullut vastausta. Kävin keräämässä kadulta suurimmat sirpaleet pois, ettei autonrenkaat hajoaisi turhaan. Olin ehkä hiukan tyhmän rohkea....turpaan olisi voinut tulla.
Vilperttien äiti
Jäsen
Jäsen

Paluu Ihmissuhteet

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa