Wilma

Eskarien koulunalustunnelmia ja koululaisten asioita. Oppia ikä kaikki.

Valvojat: tahja, AhkeraLiisa

Wilma

ViestiKirjoittaja Hellevi » 04 Maalis 2010, 11:22

Onko teidän lastenne kouluissa käytössä tämä Wilma- systeemi ? Meillä ei ala-asteella ollut, mutta nyt yläasteella jossa keskimmäinen on , se on käytössä . Ajattelin ensin , että hieno homma . Nyt olen kuitenkin jo ihan solmussa sen kanssa . Tytöstä ei koko aikana ole tullut yhtään positiivista viestiä . Joka päivä on myöhästymisiä ja häiritsee tunnilla myös usein . Ahdistun , kun koen, että kotiongelmien lisäksi minun pitää nyt käydä tytön kanssa läpi kouluongelmia . Olen alkanut miettiä , että miksi opettajat kirjaavat kaiken sinne ? Miksi minun pitää lukea näitä " ei ollut kynää mukana " tai " kännykkä takavarikoitu " viestejä ?

Tytön itsetunto on kokenut jonkinlaisen romahduksen seiskaluokan aikana . Kokee , että on kaikessa huono . Kotona on jatkuvaa vääntöä kaikesta ja joka toinen viikko kotiarestia milloin mistäkin. Toivon ja oletan , että nyt on murrosiän pahin vaihe meneillään , joten ehkä tämä tästä .

Olen koittanut opettajille viestittää , että keskustelen koulukäyttäytymisestä kotona tytön kanssa . Nyt en kuitenkaan enää jaksaisi . Huomaan , että olen katkera opettajille siitä , että tyttö ei saa mitään positiivista tukea itselleen mistään . Nekin aineet , jotka ovat aiemmin olleet vahvuuksia ( liikunta , musiikki ) ovat nyt tavallaan käyttäytymisen takia muutuneet epämiellyttäviksi tunneiksi .

Oletteko te muut törmänneet tälläiseen täydelliseen negatiivisuuteen ? Voiko joku lapsi olla koulun mielestä vain täysi häirikkö , jossa ei le yhtään positiivista asiaa ? Hädintuskin uskallan avata tuota Wilmaa nykyään , kun aina saa pahaa mieltä . Kuitenkin itse tiedän , että tyttö on idearikas , sosiaalisesti lahjakas , liikunnallinen , kädentaidoiltaan hyvä ja empaattinen. Miten pirussa koulu ei koskaan näe näitä puolia ? Ala-asteella totuin saamaan negatiivista palautetta roppakaupalla , mutta aina muistettiin myös kertoa niitä hyvin menneitä asioita . Nyt tyttö vaihroi yläasteelle ns. paremman alueen kouluun ja tuntuu , että siellä hän onkin epätoivottu tapaus .

Onko tässä nyt jotain , jota minä en kykene ymmärtämään ? Tyttö on ajoittain niin totinen ja alakuloinenkin . Eikö seiskaluokkalainen ole enää opettajien mielestä lapsi , joka kaipaa kannustusta ? Yhtenä päivänä tyttö tuli iloisena koulusta kotiin , kun yksi opettaja oli sanonut hänelle yhden kannustavan lauseen . Tyttö sanoi , että " Se opettaja ehkä tykkää musta " . Meinasin kyllä alkaa itkeä , noinko 13v ajattelee ? Että opettajat yleisesti inhoavat häntä ? Ja entä jos se onkin totta ?

Hellevi
poika -94 , tyttö -96 ja tyttö -01 .
Hellevi
Jäsen
Jäsen

Re: Wilma

ViestiKirjoittaja enkeli » 08 Maalis 2010, 08:20

Meillä käytössä esikoisen koulussa nyt sama, mutta en koe samalla tavalla. Siis kyllä, siellä on tuota samaa litaniaa: "keskittyminen vaikeaa, tehtävien teko vaikeaa" , " häiritsee oppituntia" "läksyt tekemättä" jne. Mutta nämä sinne on tarkoituskin kirjata, toivon mukaan positiiviset asiat sanotaan nuorelle itselleen.
Itse en anna pojan lukea Wilmaa, tietää varmasti päivän kahnaukset itsekin ja nehän on koulussa jo käsitelty, ne ovat vain "ilmoituksia" vanhemmille että tietää missä mennään.
Palaverissa opettajat ovat antaneet paljon positiivista palautetta, ei niitä ole tarkoituskaan Wilmaan kirjata. Olisiko vanhempainvartti paikallaan ja ethän anna nuoresi itse lukea Wilmaa, ei taatusti nosta itsetuntoa eikä ole hänen luettavakseen edes tarkoitettu. :hug:
p-96; f98.8 tarkkaavaisuuden ja oman toiminnan ohjaamisen vaikeus,f81.2 matematiikan vaikeus, f84.5 aspergerin oireyhtymän käytöspiirteet,f41.3 ahdistuneisuushäiriö
p-99;f84.5 Aspergerin oireyhtymä,j45.1 astma,f82motorisen koordinaation vaikeus
t-02
p-07
enkeli
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Katalonia » 09 Maalis 2010, 18:16

Meidän yläkouluun on tulossa Wilma. Nuorilla on omat tunnukset ja meille vanhemmille on suunniteltu omia, joita ei saa antaa nuorelle.
Minulla tyssäs Wilma-homma siihen, kun pitäisi keskellä päivää marssia koululle hakemaan tunnuksia. Kulkuyhteyksien ynnämuiden syiden takia se ei minulta onnistu. Niitä ei anneta nuorelle, eikä lähetetä sähköpostitse. Miten te saitte tunnukset käyttöönne?

Hellevi, sinun ei todellakaan tarvitse avata Wilmaa. Ymmärrän, että jatkuvien negatiivisten viestien lukeminen tuntuu rankalta, niin äidistä kuin nuoresta itsestäänkin.
Kerro opettajalle siitä, milloin ja miksi tyttö tuli iloisena kotiin!
Sinulla taitaa olla varsin lahjakas ja älykäs tyttö. Usein juuri he ovat herkkiä ja kokevat negatiivisen palautteen todella raskaasti. Kun sitä rapaa tulee niskaan jatkuvalla syötöllä, tulee väkisinkin hälläväliä-tunne, kierre on silloin valmis. Nyt tarvittaisiin aikuista puhaltamaan peli poikki. Onko koulussanne oppilashuoltoryhmää? Olisiko siellä joku, joka tajuaisi tilanteen?
Voimia sinulle :hug:
Katalonia
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Hellevi » 10 Maalis 2010, 10:53

Kiitos vastauksista . Hyvä kuulla muitten mielipiteitä ja kokemuksia .

Ei tyttö saa huonoa palautetta Wilman kautta , vaan minä. En ole näyttänyt niitä viestejä tytölle , mutta tietäähän hän , että minä niitä luen ja että niitä tulee . Tyttö saa huonon palautteen kyllä ihan suoraan opettajilta . Positiivista palautetta hän ei koululta ole saanut juuri ollenkaan .

Olen nyt viestittänyt asiasta luokanvalvojan kanssa . Sovimme , että hän keskustelee tytön kanssa kahdestaan . Myöskin terveydenhoitajaan olin yhteydessä ja hän oli erittäin ymmärtäväinen . Tyttö on hakeutunut kohtuu usein milloin minkäkin pienen asian takia terveydenhoitajan juttusille ja TH sanoi , että hän ottaa nyt minun huoleni puheeksi erityisopettajan kanssa . TH sanoi miettineensä , miksi tyttö hakeutuu hänen luokseen niin usein ja kerroin , että hän on ainoa ihminen , josta tyttö on koulussa sanonut , että " se on tosi kiva" . Olisi pitänyt varmaan jo aiemmin ottaa koululle yhteyttä .

Minä en kuitenkaan ymmärrä , miksei Wilmaan voisi joskus tulla muutakin kuin negatiivisia huomioita . Enkä ymmärrä , miksi sinne täytyy kirjata edes näitä " kynä puuttui" tai " piirsi käteensä tunnin aikana" juttuja.

Hellevi
Hellevi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Katalonia » 10 Maalis 2010, 12:19

Hellevi kirjoitti:
Minä en kuitenkaan ymmärrä , miksei Wilmaan voisi joskus tulla muutakin kuin negatiivisia huomioita . Enkä ymmärrä , miksi sinne täytyy kirjata edes näitä " kynä puuttui" tai " piirsi käteensä tunnin aikana" juttuja.

Hellevi

Tuo on kyllä totta. Jotenkin hassua nuo "kynä puuttui"-kommentit. Se on varmasti ihan opettajasta kiinni, miten hän tulkitsee wilman käytön.
Hyvä, että koulusta löytyy edes yksi henkilö, joka ainakin yrittää ymmärtää tyttöä.
Kysyn vielä, että miten teillä vanhemmat saivat tunnukset omaan käyttöönne? Kuka antoi ja miten homma eteni?
Katalonia
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Hellevi » 10 Maalis 2010, 14:15

Anteeksi, luin kyllä tuon aiemmankin viestisi, mutten muistanut vastata . Kun Wilma otettiin käyttöön meidän tytön koulussa syksyllä , kaikille vanhemmille tuli tunnus postissa kotiin . Onneksi ei minnekään koululle tarvinnut lähteä , oppilaitakin on koulussa lähemmäs tuhat , joten tuskin olisivat sellaista vanhempien tulvaa pystyneet vastaanottamaankaan . Ensimmäisellä kerralla kirjautuessa piti vaihtaa salasana . Sinänsä hyvin helppokäyttöinen ja hyvän tuntuinen systeemi.

Mietin, että onkohan opettajilla ollut mitään koulutusta tuon Wilman käyttöön ? Jospa osa heistä ei oikein hahmota , mikä on kirjaamisen merkitys ? Luulisi jo tuollaiseen jatkuvaan kirjaamiseen kuluvan aikatavalla aikaakin . Omaa työtäni jos ajattelen ( sos.puolella) , kaiken kirjaamisen pitää olla perusteltua ja asiakaslähtöistä . Kai periaatteessa lapsista kirjattaessa kaiken kirjattavan pitäisi olla sellaista , että sen voisi myös lapsi itse nähdä ?

No, tänään tyttö on pois koulusta vatsataudin takia niin eipähän tule merkintöjä.

Hellevi
Hellevi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Maxell » 10 Maalis 2010, 15:14

Piti varta vasten tulla ihmettelemään. Itse olen opiskellut amk:ssa viime vuodet ja kerran viereiseen pulpettiin tuli jonkun muun luokan nuori mies tekemään rästitenttiä, kysyi minulta onko lainata kynää. Minulla oli pieni pätkä kynää ja sanoin, ettei valitettavasta muuta ole, mutta se kelpasi. Kysyin että tarvitseeko kumin kanssa mutta ei kuulemma tarvinnut. Se kynä puuttui viesti saattaa hyvinkin mennä viiden muunkin oppilaan Wilmaan ja sitten sama opettaja valittaa, kun on niin paljon töitä...näitä pikkuasioihin aikaansa käyttäviä "kiireisiä" on tullut monennäköisissä töissä vastaan. Joillakin on välttämätön tarve antaa itsestään se kuva, että töitä on paljon; eli tosiasiassa kyse onkin enemmän tästä kuin negatiivisesta palautteesta. Epäilen, että sitä menee tuollaisilta opettajilta vähän itse kullekin.

Koulu säästäänee, jos ei voi lähettää Wilman tunnuksia postissa? Meilä wilma tuli käyttöön vasta näillä isoilla lukio- ja amisikäisillä, isommasta ei enää saada nähdäkään kun on täysi-ikäinen. Mutta tunnukset lähetettiin postin kautta.
Maxell
Jäsen
Jäsen

Paluu Eskari- ja kouluikä

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa