Onko teidän lastenne kouluissa käytössä tämä Wilma- systeemi ? Meillä ei ala-asteella ollut, mutta nyt yläasteella jossa keskimmäinen on , se on käytössä . Ajattelin ensin , että hieno homma . Nyt olen kuitenkin jo ihan solmussa sen kanssa . Tytöstä ei koko aikana ole tullut yhtään positiivista viestiä . Joka päivä on myöhästymisiä ja häiritsee tunnilla myös usein . Ahdistun , kun koen, että kotiongelmien lisäksi minun pitää nyt käydä tytön kanssa läpi kouluongelmia . Olen alkanut miettiä , että miksi opettajat kirjaavat kaiken sinne ? Miksi minun pitää lukea näitä " ei ollut kynää mukana " tai " kännykkä takavarikoitu " viestejä ?
Tytön itsetunto on kokenut jonkinlaisen romahduksen seiskaluokan aikana . Kokee , että on kaikessa huono . Kotona on jatkuvaa vääntöä kaikesta ja joka toinen viikko kotiarestia milloin mistäkin. Toivon ja oletan , että nyt on murrosiän pahin vaihe meneillään , joten ehkä tämä tästä .
Olen koittanut opettajille viestittää , että keskustelen koulukäyttäytymisestä kotona tytön kanssa . Nyt en kuitenkaan enää jaksaisi . Huomaan , että olen katkera opettajille siitä , että tyttö ei saa mitään positiivista tukea itselleen mistään . Nekin aineet , jotka ovat aiemmin olleet vahvuuksia ( liikunta , musiikki ) ovat nyt tavallaan käyttäytymisen takia muutuneet epämiellyttäviksi tunneiksi .
Oletteko te muut törmänneet tälläiseen täydelliseen negatiivisuuteen ? Voiko joku lapsi olla koulun mielestä vain täysi häirikkö , jossa ei le yhtään positiivista asiaa ? Hädintuskin uskallan avata tuota Wilmaa nykyään , kun aina saa pahaa mieltä . Kuitenkin itse tiedän , että tyttö on idearikas , sosiaalisesti lahjakas , liikunnallinen , kädentaidoiltaan hyvä ja empaattinen. Miten pirussa koulu ei koskaan näe näitä puolia ? Ala-asteella totuin saamaan negatiivista palautetta roppakaupalla , mutta aina muistettiin myös kertoa niitä hyvin menneitä asioita . Nyt tyttö vaihroi yläasteelle ns. paremman alueen kouluun ja tuntuu , että siellä hän onkin epätoivottu tapaus .
Onko tässä nyt jotain , jota minä en kykene ymmärtämään ? Tyttö on ajoittain niin totinen ja alakuloinenkin . Eikö seiskaluokkalainen ole enää opettajien mielestä lapsi , joka kaipaa kannustusta ? Yhtenä päivänä tyttö tuli iloisena koulusta kotiin , kun yksi opettaja oli sanonut hänelle yhden kannustavan lauseen . Tyttö sanoi , että " Se opettaja ehkä tykkää musta " . Meinasin kyllä alkaa itkeä , noinko 13v ajattelee ? Että opettajat yleisesti inhoavat häntä ? Ja entä jos se onkin totta ?
Hellevi