13-v poika ja tyttöystävä

Miten päästä sisään murkkuikäisen maailmaan? Ollako murkkuikäiselle kaveri, vanhempi vai molempia? Haastava ja antoisa ikävaihe.

Valvojat: tahja, iskä

ViestiKirjoittaja Viivi-74 » 07 Loka 2008, 09:57

Eli nyt kysyn mielipiteitä. Olen 13-v pojan äiti. Poikani kaverina on ollut jo muutaman vuoden kaksi vuotta vanhempi tyttö. Ja tämä on ihan ok. Tyttö on aktiivinen ja saa pojankin koneen äärestä pois välillä.

Nyt tuo kaveruus vaan näyttää saaneen uusia piirteitä. Kertaalleen olen ajanut nuoren parin meidän makuuhuoneesta pois. Olivat omien sanojen mukaan katsomassa telkkaria, mutta tuli kyllä muut mieleen.

No eilen kun tulin töistä kotiin oli pariskunta sohvalla hyvin läheisissä merkeissä. Illan sainkin naureskella pojan noloille ilmeille. Mutta kuitenkin... En oikein osaa suhtautua asiaan. Puuttuminenkin tuntuu vaikealle, olen toisaalta tyytyväinen että he viettävät aikaa meillä, mutta...

Mitä sanoa ja mistä puhua. Selkeä rajat joo, mutta mitkä on ne rajat? Neuvoja kiitos joltain joka on jo asiat läpikäynyt
Viivi-74
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Marisi » 07 Loka 2008, 22:48

Minulla on 13v tyttö ja olen ottanut asiaan tosi tiukan kannan. Halata ja suukotella saa, mutta thats it. Jos 13v suostuu yhdyntään, hän tuskin on hoitanut ehkäisyasioita kuntoon. Ja hän on ehdottomasti tilanteeseen liian nuori.

Olisin jokseenkin kauhuissani, jos 13v seurustelisi 2 vuotta vanhemman pojan kanssa. Onneksi meillä poikakaveri on samanikäinen. Lähinnä kulkevat käsikädessä ja hihittelevät.

Suoraa puhetta peliin. Itse ostin pojalleni tuon ikäisenä kirjan " legopalikoista leopardikalsareihin". Meillä poika on nyt miltei 16v, mutta ei osoita mitään kiinnostuksen merkkejä seurusteluasioihin. Toisin kuin tämä pikkusisko.

Vaikea tilanne kyllä. Vanhempanahan sitä mieluiten sanoisi, että ennenkuin olet 16v, ei seukkailla. Mutta minkäas teet.

Minä koitan halailla tyttöä paljon ja keskustelemme paljon pojista ja tykkäämisasioista. Pojan kanssa voi olla vaikeampi äidin puhua.

Marisi
Marisi

ViestiKirjoittaja iskä » 10 Loka 2008, 14:54

minä kyllä keskittyisin enemmän valistukseen, ja ehkäisyyn, kuin kieltoihin ja estämiseen.
perhiksen.iska(a)gmail.com

Mä oon sellanen jotta mun kanssa on helppo olla, kunhan tekee vaan niin kun mä sanon.
Enkä mä ihan täydellinen ole,
multa puuttuu heikkoudet
.
iskä
Hallintamoderaattori
Hallintamoderaattori

ViestiKirjoittaja Naamunen » 11 Loka 2008, 16:00

minä kyllä keskittyisin enemmän valistukseen, ja ehkäisyyn, kuin kieltoihin ja estämiseen.

Täällä on estelty pitkä tovi.
Valistusta myös, tiedän ettei tämä estely enää kauaa auta.
Naamunen

ViestiKirjoittaja Ferret » 18 Loka 2008, 15:34

Itselläni ei ole lapsia joo, mutta olen silti sitä mieltä että 13-vuotiasta pitää vanhempien vielä pysytä kieltämään! Estää ei ehkä voi, joten valistaakin pitää.

Onko 13-vuotias muka valmis ottamaan sen vastuun mikä seksin harrastamisesta tulee, eli vastuun mahdollisesta (vahinko-)raskaudesta? Minusta ei.
Ferret

ViestiKirjoittaja iskä » 18 Loka 2008, 15:52

Itselläni ei ole lapsia joo, mutta olen silti sitä mieltä että 13-vuotiasta pitää vanhempien vielä pysytä kieltämään! Estää ei ehkä voi, joten valistaakin pitää.

kyllä 13v:lle voi sanoa paljonkin ohjeita, mutta miten se valvonta toteutuu?
ei kai kukaan luule, että kun kotiväki kieltää tyttö/poikaystävän, niin lapsi sen uskoo.
se on ihan eri asia,kun sanotaan murkulle, että et saa katsoa telkkua. se menee perille. mutta tyttö/ poikaystävä ....... miettisin toisenkin kerran.

kyllä hormoonit vanhemmuuden päihittää onneksi. olisitte muuten tytöt aika paljon keskenänne.
perhiksen.iska(a)gmail.com

Mä oon sellanen jotta mun kanssa on helppo olla, kunhan tekee vaan niin kun mä sanon.
Enkä mä ihan täydellinen ole,
multa puuttuu heikkoudet
.
iskä
Hallintamoderaattori
Hallintamoderaattori

ViestiKirjoittaja Ferret » 19 Loka 2008, 11:40

ei kai kukaan luule, että kun kotiväki kieltää tyttö/poikaystävän, niin lapsi sen uskoo.

kyllä hormoonit vanhemmuuden päihittää onneksi. olisitte muuten tytöt aika paljon keskenänne

En tarkoittanut seurustelun kieltämistä, vaan seksin.

Mielestäni hormonien syyksi lykätään ihan turhaan kaikenlaista. Voi sitä hillitä itseään vaikka hormonit hyrrääkin. ...

***mode-edit: asiaton kommentti poistettu
Ferret

ViestiKirjoittaja Viivi-74 » 20 Loka 2008, 09:12

No niin otin itseäni niskasta kiinni ja kävin surullisen kuuluisan kukkia ja mehiläisiä keskustelun. Toisaalta olin jo unohtanu että olin ostanut pojalle kirjan sexpack. No tuosta kirjasta poika oli lueskellut ja vaikutti että asiat on tiedossa. Myös ehkäisyn epävarmuus.

Positiivista keskustelussa oli se että keskustelu onnistuttiin käymään positiivisessa hengessä. Poika onnistui olemaan hermostumatta ja yllättämään muutenkin positiivisesti.

Keskustelimme samalla myös muista mieltä askarruttavista asioista (alkoholi, tupakka yms.). Huomasin että poika on oikeasti miettinyt asioita ja on onnistunut muodostamaan järkevän käsityksen monesta asiasta.

Säännöistä totesin: Kavereita saa olla ja tulla myös yöksi. Mutta erisukupuolta olevat eivät yläaste ikäisinä nuku samassa huoneessa(tämän päätin muut keskusteltiin). Seksin suhteen olen sitä mieltä että ei vielä. Ja tuohon lisäsin että sitten kun tuntuu että on niin fiksu ja pakko harrastaa niin ehkäisy täytyy ehdottomasti muistaa. Totesin että sitten kun kuvittelee olevansa niin valmis että voi kantaa vastuun ehkäisyn pettämisestä niin sitten on aika seksille. Lupasin ostaa vaikka kondomit jos ei itse voi ostaa.

Mutta näillä mennään, äidin ahdistus helpotti keskustelun myötä. On se kuitenkin vielä äidin pieni poika vaikka välillä molemmilta unohtuu toisen positiiviset puolet.
Viivi-74
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Naamunen » 20 Loka 2008, 09:45

Juuri se valvonta on vaikeaa. Paljon voi opastaa, valistaa ja puhua asioista. Tiedän kuitenkin, että välttämättä näistä ei ole yhtään mitään hyötyä. Ehkä siirtää tapahtumaa jonkin verran. Meillä on edelleenkin tiukat säännöt kotona, tiedetään aina missä nuoret ovat, kenen kanssa, eikä meillä saa tuntikausia olla pois kotoa. Liekkö sekään auttaa, kuitenkin teen kaikkeni, etteivät tee liian nopeita päätöksiä.
En usko tällä hetkellä vielä meillä olevan huolta tästä asiasta.
Naamunen

ViestiKirjoittaja canasta » 26 Loka 2008, 20:33

Kyllä mun mielestä on niin, että täytyyhän vanhemmilla olla sen verran auktoriteettia ja oikeuttakin jotta voi todellakin kieltää lapsilta- siis 13 VEE :shock: - seksin harjoittamisen.

En mä millään voi käsittää, ettei sitä saisi kieltää. Toki asia pitää esittää oikealla tavalla mutta millään muotoa en jättäisi tiukkaa kantaani ilmoittamatta jos lapseni olisivat normaaleja.

Kyllä se on mun tehtävä ja oikeus sekä velvollisuus koettaa suojella heitä. Ja sen ikäisen ei kuulu harrastaa sukupuoliyhdyntää. Jessus sentään.
Tekevälle sattuu.
Esikoinen 1995 autismi ja lievä älyll. kehitysvamma
Kuopus 1997 autismi ja lievä älyll. kehitysvamma
canasta
Klubijäsen
Klubijäsen

ViestiKirjoittaja Naamunen » 27 Loka 2008, 07:15

Saa kieltä ja PITÄÄ kieltää, mutta totteleeko se on eri asia.
Kuten sanoin meillä ainakin vielä menee asia perille. Tiedän kuitenkin paljon nuoria jotka ei kuuntele vanhempia sanoit sitten mitä tahansa. Nuoren valvominen kulkemisien kanssa on kaiken perusta.
Naamunen

ViestiKirjoittaja canasta » 27 Loka 2008, 19:39

Meillä valvominen kävi sitten niin että ei menty ulos. Ihan perinteistä kotiarestia jos oli tolloillut. Kuten polttanut tupakkia tai ollut yli kotiintuloajan myöhässä.

Jo tepsi. Mun mielestä paljon voi syyttää nykyajan höllempää kuria... tai miksi sitä nykyään sanotaankaan? Kun on järkevät rajat ja niitä todella valvotaan- sitten ei pääse kämmejä ihan vähällä sattumaan. Jo on kumma jos joku alaikäinen sanelee säännöt.

En mä mikään tiukkapipo ole mutta puolustan ehdottomasti sitä että aikuiset asettavat lapselle turvalliset rajat elää ja olla- ja pitävät niistä kiinni vaikka mikä olisi. Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni että tekivät just niin. Jäi monet toopeilut toopeilematta ja nyt sitten samoilla mennään omien tenavien kanssa.

Ei aikuisen tartte olla tylsä, vaikka vaatii sääntöjen ja järkiasioiden noudattamista. Ja aikuisen on tosiaan ikävä kyllä oltava se, joka ottaa ne nuorison kiukunpuuskat ja sadattelut vastaan. Sellaista se on kun lapsia tekee ja niitä kasvattaa... Välillä tuntuu jotta hohhoijaa- tätäkö tuli tilattua.... vaan mieluummin rajoilla kasvatettu ja turvallisen ympäristön ja säännöt omaava lapsonen kuin epävarma nuori, joka saattaa suostua seksiin vaikka kavereiden painostuksesta tai näyttämisen halusta. Vaikkei olisi siihen valmis ja itse suorastaan pelkäisi asiaa. Niitäkin käy.
Tekevälle sattuu.
canasta
Klubijäsen
Klubijäsen

ViestiKirjoittaja Viivi-74 » 27 Loka 2008, 20:44

Nyt pieni puolustuksen puheenvuoro...

Ensinnäkin olen ehdottomasti sitä mieltä että ei seksiä tuon ikäisenä. Mutta myös poikani tuntien jos olisin vain ilmoittanut asian olisi hän tehnyt kiusallaan päin vastoin. Ja koska kuitenkin tämän neidin seura on yleisesti ottaen hyväksi pojalleni (tekee muutakin kuin pelaa WOW:a), en halunnut mennä linjalle että kiellän yhteyden pidon näiden kahden välillä.

Toinen asia mitä en halua menettää on se että meillä kotona on niin hyvä olla että tuodaan kaverit mieluummin meille kuin notkutaan kylällä. Tämä muuten helpottaa kovasti tuota valvomista.

Säännöistä meillä mennään yleisesti linjalla että asiat puhutaan miksi tälläinen sääntö on ja tästä syystä otin asian täälä puheeksi. Tuntui hieman hankalalle aloittaa keskustelu moisesta asiasta pojan kanssa. Jotenkin olisin toivonut että joku muu olisi hoitanut sen...
Sääntöjen rikkomisesta meillä on takuu varmoja seuraamuksia aina :twisted: Ensimmäisenä lähtee määrätyksi ajaksi kone oikeudet aina. Tämä on se joka meillä kirpaisee kiitos tuon WOW:n. Ja toinen loistava on aina tuo kotiaresti. Mutta kun meillä ei ole ollut vielä tolloiluja. No lukuun ottamatta niitä muutamaa halailu kertaa. Ja tähän selvennykseksi todetaan että vaatteet onneksi molemmilla kerroilla on pysyneet päällä.

Totta on että säännöt luovat turvallisuutta, mutta kun välillä tuntuu että niitä sääntöjä rikotaan ihan vain rikkomisen ilosta. Se että meinasi usko loppua kun joutuu tuon ikäisen pojan kanssa keskustelemaan ko aiheesta ja tekemään sen vielä niin ettei tästä tule sääntöä joka täytyy heti rikkoa...

Mutta tosiaan itse sain rauhallisen mielen keskustelusta pojan kanssa. Sama fiksu poika siellä kaiken teineilyn alla on. Tähän luotan.
Viivi-74
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja canasta » 27 Loka 2008, 22:26

Toinen asia mitä en halua menettää on se että meillä kotona on niin hyvä olla että tuodaan kaverit mieluummin meille kuin notkutaan kylällä. Tämä muuten helpottaa kovasti tuota valvomista.

Mutta tosiaan itse sain rauhallisen mielen keskustelusta pojan kanssa. Sama fiksu poika siellä kaiken teineilyn alla on. Tähän luotan.

Mä liputan myös sen puolesta että kaverit voi tuoda kotiin. Sitten nähdään jo aikuisetkin, missä sakissa lapsoset liikkuvat.

Hyvä kun saitte juteltua- siinä lapsikin toteaa että aikuinen ottaa hänet todesta ja perustelee sitä, miksi näin on tai näin tehdään. Unohdin itse mainita että toki on aina syytä perustella, eihän siinä muuten mitään tolkkua oikein olisi.

Se on sitten eri juttu että nuori ei aina välttämättä näe mitään järkeä aikuisten kannassa. Mutta kuitenkin on sitten keskusteltu eikä vain sanottu ilman selityksiä. Tai siis perusteluita. Menee senat sakaisin.
Tekevälle sattuu.
canasta
Klubijäsen
Klubijäsen

ViestiKirjoittaja huuhkaja » 29 Loka 2008, 15:47

Ei ole omia yli 13-v lapsia.
Mutta oma nuoruus tuli kovasti mieleen.

Minusta vanhempien kannattaisi muistaa, että normaalisti, varsinkin tuon ikäisten nuorten keskuudessa on todennäköisesti pitkä matka pussailuista sinne itse asiaan eli yhdyntään, ja olisi varmasti vielä pidempi, jos ympäristökin tukisi ajatusta, että todennäköisesti kumpikaan osapuoli ei ole OIKEASTI kiinnostunut neitsyyden menettämisestä vielä pitkiin pitkiin aikoihin. Jos joka puolelta tulee juttua tyyliin "jos te nyt kovinkin pian...", lapsille(!!) syntyy käsitys ja jopa paineita siitä, että se on luonnollista siirtyä kohta niihin puuhiin.

Eka kerta pelottaa, ja sen on syytäkin pelottaa. Pelkoa voi lietsoa lisää kertomalla teiniraskauksista, aidsista jne. Ihan totta, olisi syytäkin pelätä tuossa iässä. Ja voisi kaivaa vaikka tilastoa esiin (eikös ne keksimääräiset seksielämän aloitusiät mene todellisuudessa jonnekin täysi-ikäisyyden tienoille, vaikka yläasteikäisetkin luulee, että on kovinkin yleistä harrastaa seksiä) ja puhua siitä, kuinka seksi on tosielämässä aikuisten juttu. Jotkut tänäkin päivänä säästävät itseään avioliittoon asti. Toki tarjoaisin minäkin niitä kondomeja, mutta vasta, kun olen vakuuttanut tenavan siitä, että kukaan ei tee tuossa iässä muuta kuin halittelee.

Muistan itse, kuinka haaveilin ripari-iässä jostain tietystä pojasta sen suuntaista, että miten ihanaa olisi HALAILLA hänen kanssaan. Eli tosi rivoja ja vaarallisia ajatuksia.

Minusta kannattaisi painottaa juuri sitä, että on kiva pussailla (sitäkin, että kannattaisi keskittyä myös muihin asioihin kuin seurusteluun, kuten hankkia vaikka joku kunnon harrastus), ja että pussailla saa ja halia ja pitää kädestä, pitäen vaatteet päällä ihan rauhassa, jos on tyttö/poikakaveri. Mut että vielä moniin vuosiin ei olisi syytä mennä pidemmälle. Terveydelliset vaikutukset tytölle ovat kauaskantoiset myös muun kuin ei-toivotun raskauden muodossa: varhain aloitettu sukupuolielämähän altistaa solumuutoksille.
huuhkaja

Re: 13-v poika ja tyttöystävä

ViestiKirjoittaja jullia » 31 Tammi 2010, 20:31

Viivi-74 kirjoitti:Eli nyt kysyn mielipiteitä. Olen 13-v pojan äiti. Poikani kaverina on ollut jo muutaman vuoden kaksi vuotta vanhempi tyttö. Ja tämä on ihan ok. Tyttö on aktiivinen ja saa pojankin koneen äärestä pois välillä.

Nyt tuo kaveruus vaan näyttää saaneen uusia piirteitä. Kertaalleen olen ajanut nuoren parin meidän makuuhuoneesta pois. Olivat omien sanojen mukaan katsomassa telkkaria, mutta tuli kyllä muut mieleen.

No eilen kun tulin töistä kotiin oli pariskunta sohvalla hyvin läheisissä merkeissä. Illan sainkin naureskella pojan noloille ilmeille. Mutta kuitenkin... En oikein osaa suhtautua asiaan. Puuttuminenkin tuntuu vaikealle, olen toisaalta tyytyväinen että he viettävät aikaa meillä, mutta...

Mitä sanoa ja mistä puhua. Selkeä rajat joo, mutta mitkä on ne rajat? Neuvoja kiitos joltain joka on jo asiat läpikäynyt

Ei oo paha jos 13v pojalla on 2 vuot vanhempi tyttö ystävä!!! Mun mutsi ainakaa pahastu siitä enemmänki mielissään.. ja mul on aina ollu vanhempi poikaystävä koska mun mielesta mun ikäset pojat on nii idoottei et niil ei pyöi päässä mikään muu kun "pillu" ja mun mielest se on nii tyhmää jos ei muusta osaa puhua.. Ja mullakin on nyt 15w poika ystävä ja ei mutsi siitä oo pahastunu kun se osaa käyttäystyä ja on kohtelias.. Nii että jos sen sun poikas mielestä on vanhempi parempi nii mikä siinä vittu huolestuttaa!?
jullia
Jäsen
Jäsen

Paluu Murrosikä

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa