En nyt oikein keksinyt muutakaan paikkaa mihin aisiaa vuodattaisin, mutta toivoisin täältä löytyvän jälleen itseäni viisaampia jotka osaavat sanoa asiasta jotakin :)
Neitokaisemme, nyt siis 2.5 - vuotias on puhunut jo pitkään ja hyvin sujuvasti. Ainoastaan s, d ja f on puuttuneet puheesta ja sehän nyt on tuon ikäisille ihan normaalia. Hän on ikäisiään paljon isompi ja myös kehitykseltään muita edellä (noh, onhan hänellä kolme isompaa sisarusta). Hänellä on käsitteiden sekoitusta kuten ylös ja alas menee sekaisin, mutta sekin on tuossa iässä vielä normaalia. Ja sitten näitä omia sanoja takapiha=pahapiha, kipee=pikee jne. Lisäksi hän on ollut syntymästä lähtien hyvin hyvin vilkas, kääntyi mahalleen 7 viikkoisena, käveli vajaa 10 kuisena, jalat vispasi juoksuaskeleita jo vauva-aikana selällään pötkötellessä.. Hänen päivärutiinit jos muuttuu, niin tulee kauheita kilareita ja paikat särkyy. Häneen päin ei saa katsoa vieraat eikä tuntemattomat ja vierastus oli vielä alkusyksystä niin kauheeta ettei kukaan saanut kävellä edes muutaman metrin päästä, kun jo alkoi armoton huuto, että häntä muka kiusataan.. tämä nyt onneksi helpottanut, mutta vieläkin on vaikeeta.. Kaupassa riisuu ittensä jos ei mennä normaalia reittiä hyllyjen välissä jne jne..
Mutta asiaan.
Nyt alkutalven mittaan olen huomannut hänen puheensa muuttuneen jotenkin epäselvemmäksi, puhe on niinkuin taantunut. Nyt viimeisen parin viikon aikana olen huomannut ennen jo oikein tulleen r-kirjaimen muuttuneen pikkuhiljaa kurkkuärräksi ja eilisen päivän aikana se vaan tuntui pahenevan, kun iltaan mennessä puhe oli jo melkoista korinaa sen r:n kanssa ja muutenkin se puhe ei ole sellaista normaalia...
Alkaako nämä kirjainviat näin, että ensin ne osaa ja sitten ei.. Olin eilen neuvolaan yhteydessä asian tiimoilta ja näistä vilkkausasioistakin puhuin, mutta eihän ne sano mitään, kuin että seuraile. Ja tuosta r-viasta epäili, että se nyt vaan kuulostaa kivalle..
Mutta minä olen huolissani... ettei ois jotain vakavampaa? entäs jos puhe tuosta vielä huononee ??