Enterorokko

Keskustelua lasten terveydestä, yleis- ja pitkäaikaissairauksista. Sisältää alifoorumin: Lasten astma ja allergiat

Valvojat: AhkeraLiisa, iskä

Enterorokko

ViestiKirjoittaja -Eppu- » 02 Maalis 2005, 21:09

Tosiaan vauvarokossahan ihottuma ei kutise, kuten on tapana muissa rokoissa. Myös ihottuman kesto vaihtelee, meidän pojalla kesti pari päivää, mutta kuulemma joillain voi olla niin, että aamulla puhjennut ihottuma ei enää illalla ole näkyvissä. Kummallinen tauti, mutta onneksi vaaraton :smile:
-Eppu-

Enterorokko

ViestiKirjoittaja sobrina » 04 Maalis 2005, 21:11

Itse asiassa kyseessä ei sitten ollutkaan vauvarokko, vaan enterorokko. Kävimme tänään lääkärissä pitkittyneen yskän takia ja huomasin samalla pojan käsissä "vesikelloja". Lääkäri katsoi kädet sekä jalat ja diagnoosiksi saimme enterorokon. Nyt olen hieman viisaampi :smile:
sobrina

Enterorokko

ViestiKirjoittaja bluevanilla » 29 Kesä 2005, 17:32

Meillä on just meneillään enterorokko.Tähän mennes kaikki rakkulat löytyvät suusta,melkeinpä karseen näköisiä kun niitä on suu,huulet aivan täynnä.Omien päätelmien mukaan kurkku on kipee.Syöminen ei onnistu,mutta kuumetta ei oo.
Jostakin luin et tarttuis kakasta ja mulla välähti et yks aamu kun typy heräs niin oli sit survaissu kätensä vaippaan missä oli kakka ja pikkasen kerinny sillä sotkemaan.Takuulla sit suuhunkin sormensa pistäny.Voisko se olla mahdollista et typy olis niinku itse itsensä tartuttanu? Ikää on nyt 10,5 kk.
bluevanilla

Enterorokko

ViestiKirjoittaja Petelius » 30 Kesä 2005, 08:47

Voisko se olla mahdollista et typy olis niinku itse itsensä tartuttanu? Ikää on nyt 10,5 kk.

Mie saatan olla hakoteillä tämän kanssa, mutta muistelen että entero on normaali suolistoon kuuluva pöpö joka sitten väärään paikkaan (eli sinne suuhun) joutuessaan saattaa aiheuttaa tuon rokon :confused:
Petelius

Enterorokko

ViestiKirjoittaja Leia » 30 Kesä 2005, 19:02

Meillä sairastettiin enterorokko kun kuopus oli vain 4kk ikäinen. Vähän vajaan pari viikkoa se kesti ja paratui sitten. Yhtä tuskaahan se oli, kun on vielä noin pienestä kysymys. Maitoa joi sitten suhkot viileänä. Rakkuloita oli suu täynnä ja toisessa jalkapohjassa oli muutamia rakkuloita. Meillä muilla tauti meni toi helposti ohi. Esikoinen valitti suutaan pari päivää ja myös miehellä ja minulla oli muutaman päivän suu /kurkku kipeenä. Kuopuksean tauti iski koviten.
Leia

Enterorokko

ViestiKirjoittaja mymmeli » 01 Heinä 2005, 17:01

MOI! :grin:
Meillä oli lapsilla, toisella 2 v. ja toisella 4v. herpes-virus suussa, (eli ns. primaari infektio) siitä yskänrokosta mikä aikuisilla on huulessa. Eli siis suomeksi tartutimme yskänrokon lapsiin ja niille tuli tosi karmea tulehdus. Kuumetta oli viikon 39-40 ja rakkuloita oli suu ja ikenet täynnä. Aluksi ne oli sellaisia valkoisia laikkuja, rakkuloita, jotka suureni ja suureni ja vihdoin "puhkesi" eli vuotivat verta. Mitään hoitoa tähän ei ole (kallista litkua, mitä purskutellaan, tehosta ei tiedä ja sitä ei saa niellä, joten lapsille ei käy!!!) Mutta ohjeena sain, että kipulääkettä vain paljon, jotta lapsi pystyy edes juomaan. Joskus käy nimittäin niin, että lapsi kieltäytyy syömästä, kun tekee niin kipeetä. Mikä tahansa särkylääke, mitä voi käyttää on ok, mutta meillä oli pronaxenia ja se tehosi kipuun hyvin. (En kyllä usko, että panadol auttaa koviin kipuihin...)
Mutta pointti oli, että sanoko se terkkari näkemättä, että se on sitä enterorokkoa? On nimittäin aika hyvä diagnoosin tekijä, jos näkemättä sen pystyy tekeen!!!
mymmeli

Enterorokko

ViestiKirjoittaja Skuikkeli » 10 Loka 2006, 08:45

Meillä lääkäri diagnosoi eilen enterorokon. Tauti alkoi torstaina kuumeella ja jo samana iltana ilmestyi käsiin ja jalkoihin näppylöitä. Kuumetta ei ollut enää lauantaina, mutta näppylät pysyivät. Ruokakaan ei maistunut ja oltiin kyllä ihan ihmeissämme, kun yleensä tyttö syö hyvällä ruokahalulla. Mahdollisesta atooppisesta ihottumasta huolissamme kävimme eilen näyttämässä tyttöä lääkärillä ja diagnoosi oli selkeä. Tuo tauti tulee kuulemma vain kerran, jonka jälkeen vastustuskyky kehittyy.
Skuikkeli

Enterorokko

ViestiKirjoittaja Henriikka » 10 Loka 2006, 09:29

Minä olen sairastanut aikuisena enterorokon ja en ole tainnut muuta niin kamalaa tautia rintatulehduksen lisäksi sairastaa.
Mä en pystynyt syömään ollenkaan,suu oli aivan täynnä rakkoja,puudutteestakaan ei juuri ollut apua,että voi tosiaan tarttua aikuiseenkin.
Henriikka

Enterorokko

ViestiKirjoittaja ullika » 10 Loka 2006, 13:15

Meillä kuopuksella oli heinäkuun lopussa kyseinen tauti. Suu ja suun ympäristökin täynnä kipeitä rakkoja.
Viikko meni syömättä ja päivät juomattakin. Yöllä sain juotettua pullosta jonkin verran. Melkoisen kamala tauti!!!
Ja sellainen tauti josta en ollut ennen kuullut vaikka minullakin noita lapsia on useampi..

Lisään vielä että kuolaa valui "saavillinen" kun neiti oli koko ajan suu auki. :grr: Huolellista käsien pesua vaatii ettei levitä tautia muihin..
ullika

Enterorokko

ViestiKirjoittaja Minna-73 » 01 Marras 2007, 20:36

Meidän 1v8kk ikäisellä pojalla todettiin tänään enterorokko tai enterovirus. Tauti alkoi viikonloppuna kovalla kuumeella, oksentelulla ja kärttyisyydellä. Kuumeen laskiessa suuhun ilmestyi kuvuliaita rakkuloita ja koko kroppa on täynnä ihottumaa. Syy miksi poika ei ole syönyt juurikaan mitään viikkoon löytyi ja miksi huutaa lähes tulkoon koko ajan...

Olen lukenut eri lähteistä mahdollisista komplikaatioista. Mitkä ne ovat? Yhdessä lähteessä mainittiin että harvoin saattaa esiintyä jälkitauteja ja toisessa taas sanottiin että komplikaatioita tai jälkitauteja ei tunneta :think: Mihin pitäisi uskoa ja mitä ne jälkitaudit ovat? Millaisia oireita?
Minna-73

Re: Enterorokko

ViestiKirjoittaja AhkeraLiisa » 19 Heinä 2010, 18:34

Ihan uskomatonta, meillä taitaa vanhimmalla pojalla, 11v. olla enterorokko.. kuumeessa oli viikonloppuna, tänään näytti minulle, että vähän sinne sun tänne on ilmaantunut näppylöitä ja rakkuloita (suussa, kämmenissä, jalkapohjissa, kyynärpäissä). Ensin luulin ontelosyyliksi, mutta ei niitä kai noin nopeaan tahtiin nouse. Ja suuhun..
AhkeraLiisa
Hallintamoderaattori
Hallintamoderaattori

Re: Enterorokko

ViestiKirjoittaja Pauliina » 26 Heinä 2010, 13:34

Jälkitauti: Meidän ipanoilta lähti kynsiä irti parin viikon päästä kuumeesta.
Minä, mies, lapset (esikoisella add).
Pauliina
Jäsen
Jäsen

Edellinen

Paluu Lasten terveys

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa