WPW-syndroomaa kenelläkään?

Mielen ja kehon hyvä olo.

Valvoja: AhkeraLiisa

WPW-syndroomaa kenelläkään?

ViestiKirjoittaja Katalonia » 27 Tammi 2010, 17:50

Delta-aalto löytyi EKG:stä. Nyt odottelen aikaa ablaatioon. Toivottavasti siitä on apua. Olen korviani myöten täynnä jatkuvia rytmihäiriöitä, jotka ovat lisääntyneet ajan kuluessa ja tulleet rajummiksi.
Tietääkö kukaan, miten kauan joutuu odottelemaan ablaatio-vuoroaan Varsinais-Suomessa (TYKS)? Entä sairasloma, miten pitkään?
Toki näihin saa lääkäriltä vastauksia, mutta jos joku on kokenut tämän ja tietää kertoa, se olis aikast kivaa.
Katalonia
Jäsen
Jäsen

Re: WPW-syndroomaa kenelläkään?

ViestiKirjoittaja Hellevi » 28 Tammi 2010, 11:49

Yhtään en osaa vastata kysymyksiisi, anteeksi.

Jos haluaisit vastata , kysyisin muutamaa asiaa sinulta. Minulla on verenpainetauti , johon on lääkitys. Rytmihäiriöitä on ollut aina, mutta nyt ne ovat lisääntyneet. Aiemmin olivat lähinnä rasituksessa , nyt niitä tulee usein myös kun käyn nukkumaan. On sellaisia tykytyskohtauksia ja enenevästi noita , joissa jää monta lyöntiä väliin ja tulee ahdistunut olo. Minkälaisia sinun rytmihäiriösi ovat +

Minulle on vusia sitten rodettu , että rytmihäiriöni ovat "viattomia". Mitä tuo sitten tarkoittaakaan. EKG: ssa tai rasitus-testissä niitä ei ole näkynyt. EKG:ssä näkyy kyllä jotain vasemman puolen kuormitusta , mutta viimeinen on otettu 2v sitten. Tehtiinkö sinulle holterointi vai näkyykö tuo aalto tavallisessa EKG:ssa ?

Kunhan mietin, viitsiäkkö mennä lääkäriin vaiko ei.

Toivottavasti joku osaa vastata kysymyksiisi.

Hellevi
poika -94 , tyttö -96 ja tyttö -01 .
Hellevi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Katalonia » 28 Tammi 2010, 14:24

Hei Hellevi!

Minullakin on ollut rytmäreitä ihan aina. Lapsena tuli tykytyskohtauksia, sydän hakkasi vimmatusti ja tuli höntti olo. Oksensinkin joskus. Otettiin EKG, eikä silloin mitään löytynyt.
Nyt olen neljäkymppinen ja niitä tulee milloin mistäkin, venyttelystä, kumartumisesta, hellistä hetkistä mieheni kanssa... ja sen lisäksi pitkin päivää tulee rytminvaihteluita eli tuntuu, että sydämeni touhuaa ihan omiaan, lyö miten sattuu. Nykyään kunnon tykytyksestä meinaa taju mennä, kerran olin autolla liikenteessä ja tienpenkassa käytiin.
Saan tykytyksen pois nousemalla seisomaan - menemällä maate, ylös - maate, ylös - maate monta kertaa peräkkäin. Miten sinulla?

Kävin työpaikka lääkärillä ihan muista syistä. Mainitsin rytmäreistä ohimennen ja onneksi lääkäri otti EKG:n. Siinä se delta-aalto löytyi ja filmillä luki myös: määrittelemätön, vanha infarkti. Sitä en tiedä mitä se tarkoittaa, ainakaan vielä. LUULEN, että kone merkkaa infarktiksi, koska Q-aalto on aika loiva. Mutta tämä on vain omaa luuloani, varmistan lääkäriltä, kun aika tulee.
Lääkäri ohjasi sisätautilääkärille, joka filmin nähtyään sanoi homman olevan ihan selvä ilman lisätutkimuksiakin: oikealla WPW-syndrooma. Sanoi, että turha ottaa Holtteria, koska silloin ei ainakaan tule tykytystä ja filmillä oli täysin selvät WPW:n merkit . Lähete lähti ablaatioon.
Sitä odotellessa ei jumppaa, ei lisärasitusta, eikä autolla ajoa (hiljaista maantietä saan ajaa).

Minusta sinun kannattaa mennä lääkärille. Olkoonkin rytmärisi "viattomia" mutta silti ne häiritsevät elämääsi. EKG kannattaa ottaa ja vaikka sinulla ei WPW:tä olisikaan, voihan sinulla olla sellainen häiriö, jonka saa lääkkeillä kuriin.
Eihän tuo ablaatio välttämättä auta minuakaan, tai siihen voi joutua useammankin kerran, mutta yritetään ainakin.
Oletko milloinkaan joutunut käymään sairaalassa rytmiä kääntämässä? Siihen minä en ole joutunut.
Katalonia
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Hellevi » 29 Tammi 2010, 10:12

Kiva kun vastasit.
Sairaalassa en ole joutunut käymään, mutta muutaman kerran on kyllä tullut mieleen, että kohta on lähdettävä jollei tykytys lopu.

Minulle rytmihäiriöitä tulee ehkä eniten tällähetkellä öisin. Kun olen vähän murehtivaa tyyppiä ja huono nukkumaan, niin unta odotellessa muljahtelee monasti aika ikävästi. Sitten joskus herään yöllä tosi ikävään oloon ja totean , että rytmi on ihan hukassa . Näitä on ehkä kerran viikossa.

Minulla on kouluajalta samanlaisia kokemuksia. Aamunavauksessa joskus pyörryinkin, kun äkkiä tuli huono olo, jonka vanhempana olen liittänyt samanlaiseksi tunteeksi kuin nyt rytmihäiriöiden yhteydessä. Eli tuosta olen ajatellut, ettei kai tämä niin vakavaa voi olla , kun 43-vuotiaana olen kuitenkin vielä hengissä.

Rasituksessa ( harrastan paljon liikuntaa ) ei useinkaan tule tykytyksiä, joskus tulee noita lyöntien väliinjättöjä ja silloin pitää olla hetki kyykyssä vaikka kesken jumpan. Mutta kumma kyllä lepoon nuo minun tuntemukseni useimmiten liittyvät.

Joo, lääkäriin pitäisi mennä. Kävin jo kerran viime syksynä, otettiin sitä ennen verinäytteitä ja ekg. Lääkärille kun menin, ekg oli hukattu jonnekin ja lääkäri vaan ihasteli hyviä labravastauksia ja voivotteli kadonnutta sydänvilmiä, ei kuunnellut minun asiaani lainkaan. Jotenkin masentava kokemus, en ole saanut uutta lääkäriaikaa varattua. Tuolle samalle tyoterveyslääkärille en haluaisi mennä , mutta yksityiselle puolellekaan ei olisi oikein varaa.

Meillä on suvussa sydäntauteja paljon. Siksi koitan liikkua paljon ja syödä terveellisesti . Alkoholin olen miltei kokonaan vuoden alusta jättänyt pois, koska se tuntui lisäävän rytmihäiriöitä ( ei ehkä suoraan mutta sitä kautta , että huononsi unen laatua ). Kauhean pelottavia on ne hetket, jolloin tuntuu että sydän pompottaa miten sattuu ja sitä miettii, että jos tämä onkin se viimeinen rytmihäiriö .

Hellevi
poika -94 , tyttö -96 ja tyttö -01 .
Hellevi
Jäsen
Jäsen

Paluu Terveys, ravinto ja liikunta

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa