Kirjoittaja Katalonia » 28 Tammi 2010, 14:24
Hei Hellevi!
Minullakin on ollut rytmäreitä ihan aina. Lapsena tuli tykytyskohtauksia, sydän hakkasi vimmatusti ja tuli höntti olo. Oksensinkin joskus. Otettiin EKG, eikä silloin mitään löytynyt.
Nyt olen neljäkymppinen ja niitä tulee milloin mistäkin, venyttelystä, kumartumisesta, hellistä hetkistä mieheni kanssa... ja sen lisäksi pitkin päivää tulee rytminvaihteluita eli tuntuu, että sydämeni touhuaa ihan omiaan, lyö miten sattuu. Nykyään kunnon tykytyksestä meinaa taju mennä, kerran olin autolla liikenteessä ja tienpenkassa käytiin.
Saan tykytyksen pois nousemalla seisomaan - menemällä maate, ylös - maate, ylös - maate monta kertaa peräkkäin. Miten sinulla?
Kävin työpaikka lääkärillä ihan muista syistä. Mainitsin rytmäreistä ohimennen ja onneksi lääkäri otti EKG:n. Siinä se delta-aalto löytyi ja filmillä luki myös: määrittelemätön, vanha infarkti. Sitä en tiedä mitä se tarkoittaa, ainakaan vielä. LUULEN, että kone merkkaa infarktiksi, koska Q-aalto on aika loiva. Mutta tämä on vain omaa luuloani, varmistan lääkäriltä, kun aika tulee.
Lääkäri ohjasi sisätautilääkärille, joka filmin nähtyään sanoi homman olevan ihan selvä ilman lisätutkimuksiakin: oikealla WPW-syndrooma. Sanoi, että turha ottaa Holtteria, koska silloin ei ainakaan tule tykytystä ja filmillä oli täysin selvät WPW:n merkit . Lähete lähti ablaatioon.
Sitä odotellessa ei jumppaa, ei lisärasitusta, eikä autolla ajoa (hiljaista maantietä saan ajaa).
Minusta sinun kannattaa mennä lääkärille. Olkoonkin rytmärisi "viattomia" mutta silti ne häiritsevät elämääsi. EKG kannattaa ottaa ja vaikka sinulla ei WPW:tä olisikaan, voihan sinulla olla sellainen häiriö, jonka saa lääkkeillä kuriin.
Eihän tuo ablaatio välttämättä auta minuakaan, tai siihen voi joutua useammankin kerran, mutta yritetään ainakin.
Oletko milloinkaan joutunut käymään sairaalassa rytmiä kääntämässä? Siihen minä en ole joutunut.